De weg omhoog

“Ik ben snel afgeleid”; “ik heb weinig energie”; “ik ben een echte piekeraar”; “ik kan niet kiezen”; “ik ben lui”; “ik ben niet goed in talen”.

Ogenschijnlijk neutrale gedachten kunnen je behoorlijk tegenwerken. In plaats van dat ze je helpen om je doel te bereiken, zorgen ze ervoor dat je jouw doel juist niet bereikt. Ze belemmeren je om jezelf te ontwikkelen en daarom noemt men dit belemmerende gedachten. Ze hebben vaak de vorm van een oordeel over wie jij bent en hoe je in elkaar zit, of over wat je wel en niet kan. Een bepaalde gedachte is misschien begonnen omdat de meester zei dat je lui was en dat er niets van jou terecht zou komen. Of bij de gymles werd je altijd als laatste gekozen. Het kan ook zijn dat je moeder je er altijd aan herinnerde dat je je huiswerk moest maken omdat, zoals zij zei, jij altijd alles vergeet. Omdat deze mensen belangrijk voor je waren geloofde je dat het waar was en na een tijdje ging je het ook aan anderen vertellen.

Accepteren wie je bent is natuurlijk prima voor een mens. Het zorgt ervoor dat je geen energie gaat stoppen in dingen die je toch niet kunt veranderen. Als je een gemiddelde intelligentie hebt, zul je nooit een Einstein worden en met één hand word je nooit concertpianist. Maar zo denken is ook een valkuil, want met een gemiddelde intelligentie kun je heel veel dingen wel bereiken en met één hand kun je wel componeren. Bedenk maar dat de computer waarmee de eerste Apolloraket de maan kon bereiken honderden keren langzamer was en meer dan tienduizend keer minder geheugen had dan jouw smartphone. Maar die raket kwam er wel!

Een goede focus op ons einddoel kan ons helpen dat doel te bereiken, maar een te grote focus kan er voor zorgen dat we helemaal niet in beweging komen. We denken dat het gewoonweg te onwaarschijnlijk is dat we ons doel zullen bereiken. Het is alsof je met je fiets aan de voet van een hoge berg staat en alleen maar kan denken aan die heerlijke maaltijd die geserveerd wordt bij dat driesterrenrestaurant op de top. Je denkt: ‘’Het gaat me nooit lukken om naar boven te fietsen. Die berg is veel te hoog en ik heb nou eenmaal een slechte conditie”. Je keert om en gaat maar weer naar huis om daar verder te dromen.

Belemmerende gedachten kunnen je behoorlijk tegenwerken. Maar als je er bewust van bent dat je ze hebt kunnen ze ook helpen. In plaats van een passieve constatering maak je er een open vraag van met een doel. “Ik ben vergeetachtig” wordt dan “wat kan mij helpen om te onthouden?”; “Ik ben iemand met een slechte conditie” wordt “hoe kan ik mijn conditie verbeteren?” en “ik ben lui” wordt “wat geeft mij energie?”.

Het gaat erom dat je in beweging komt in plaats van je er bij neer te leggen dat je stilstaat. Dat klinkt mooi, maar in beweging komen en nieuwe wegen inslaan betekent ook dat je de bekende paden verlaat. Dat kan onzeker aanvoelen en je eerste pogingen kunnen mislukken. In beweging komen door te gaan fietsen zorgt eerst voor spierpijn. Maar als je de focus verlegt van de top van de berg naar het fietsen zelf zul je merken dat zelfs spierpijn een aangename ervaring kan zijn. Het geeft tenslotte aan dat jouw conditie beter wordt. Terwijl je steeds hoger komt zul je merken dat zo’n tocht helemaal niet zo onaangenaam is. Je zou misschien zelfs kunnen genieten van het veranderende landschap, de berggeiten en de bloemen onderweg. En eenmaal aangekomen op de top geniet je zo van het overweldigende uitzicht dat je helemaal vergeet te eten in het restaurant.

Als je met iemand van gedachten wilt wisselen over wat jij anders wilt in jouw leven, maar je weet nog niet hoe je dat moet aanpakken, of je wilt gewoon ondersteuning bij jouw tocht omhoog, dan wil ik je daar graag bij helpen.

error: Content is protected !!